Black Friday pod palbou hackerů: Každý pátý zákazník ignoruje online hrozby

Praha 6. prosince 2024 (PROTEXT) – Slevové akce, jako Amazon Prime days, Black Friday nebo Cyber Monday, a předvánoční nákupy jsou nejdůležitějšími 100 dny v kalendáři obchodníků. Období od října do prosince, označované také jako „Golden Quarter“ (Zlaté čtvrtletí), je celosvětově nejrušnější z hlediska počtu offline i online nákupů, které přinášejí virtuálním pokladnám více než 4 biliony USD. Téměř každý pátý nakupující však přitom není chráněn před kybernetickými hrozbami, uvádí studie společnosti Kaspersky1.

Téměř čtvrtina zákazníků nakupujících na internetu bude v této sezóně utrácet za specifické produkty nebo zboží pro zvláštní příležitosti. Mezi nejvyhledávanější dárky pro malé i velké patří třeba Bluetooth reproduktory, MacBooky, chytré telefony a hodinky nebo bezdrátová sluchátka. Online seznamy přání zahrnují také 4K televizory, notebooky a Apple AirTagy.

Nákupní trendy ukazují, že ženy preferují obchody s jasnými pravidly pro vracení zboží, důkladně zkoumají produkty a upřednostňují rychlé dodání. Ženy nakupují více spontánně, zatímco 35 % mužů se rozhoduje déle, pokud jde o dárky nebo výprodeje, protože se většinou snaží koupit ty nejlepší věci, i když jsou dražší, a někteří to odkládají až na Štědrý den.

Mezi online nákupní trendy patřily také rozhodování o nákupu na základě doporučení influencerů, nakupování s pomocí hlasových asistentů a platby prostřednictvím digitálních peněženek.

Při online vyhledávání býváme konzistentní. Průzkum ukazuje, že muži oceňují detailní popis produktů, posuzují kvalitu podle obrázků a používají nástroje pro úsporu peněz. Ženy se zaměřují na recenze, zatímco muži volí častěji flexibilní možnosti platby. Obě pohlaví se při online nakupování chovají trochu jinak. Spojuje nás to, že nakupujeme přes chytré telefony a tablety více než kdy jindy.

Každý vítá výhodné nabídky, ale dělají lovci slev dost pro to, aby se ochránili před kybernetickou kriminalitou? Z každoroční zprávy IT Security Economics, kterou vypracovala společnost Kaspersky, vyplývá, že při online nakupování 60 % lidí provádí finanční transakce pouze na důvěryhodných zařízeních a prostřednictvím důvěryhodného internetového připojení. Většina nakupujících (79 %) sice používá uživatelská IT řešení, která komplexně chrání jejich zařízení, data a digitální identitu, jenže téměř každý pátý (21 %) nakupující online je stále vystaven riziku kybernetických hrozeb.

Prostředí hrozeb se stále vyvíjí. Řešení společnosti Kaspersky zablokovala v roce 2024 více než 38 milionů phishingových útoků souvisejících s online nakupováním. Podvodníci se vydávali za velké prodejce nebo šířili škodlivé zprávy propagující omezené nabídky a hodnotné výhry. V této situaci by se nezbytnou součástí online nakupování mělo stát spolehlivé uživatelské řešení, které chrání právě před hrozbami souvisejícími s online nakupováním, únikem osobních údajů a krádeží digitální identity.

„V sezóně velkých výprodejů může nakupujícím jejich nepozornost přijít draho: zatímco zákazníci loví nejlepší nabídky, kyberzločinci loví peníze a osobní údaje zákazníků a vymýšlejí zcela nové způsoby, jak je získat. Počet kybernetických hrozeb zaměřených na maloobchodní prodej vykazuje ve srovnání s předchozím rokem nárůst o 25 %. Během nákupního maratonu je těžké zůstat vždy ostražitý, a proto je dobré používat silného spojence pro komplexní ochranu svých zařízení, osobních a bankovních údajů a digitální identity, například Kaspersky Premium připomíná Marina Titova, viceprezidentka pro marketing spotřebitelských produktů společnosti Kaspersky.

 

Odborníci společnosti Kaspersky nabízejí několik tipů, jak zůstat během nákupní horečky pod ochranou:

  1. Ověřujte si zdroj. Než se zapojíte do jakékoli speciální nabídky, ověřte si legitimitu jejího zdroje. Pokud se jedná o známou značku nebo organizaci, zkontrolujte jejich oficiální webové stránky nebo kanály sociálních médií a ověřte si, zda je to opravdu jejich slevové akce.
  2. Zadávejte adresu webové stránky přímo do adresního řádku prohlížeče. Neotvírejte odkaz z e-mailu – může se jednat o phishingový odkaz. Když se potřebujete dostat na webovou stránku, je vždy lepší zadat její adresu URL do adresního řádku ručně, než používat odkaz v e-mailu.
  3. Hledejte v nabídce podezřelé údaje. Dávejte si pozor na nabídky, které se zdají být příliš dobré na to, aby byly pravdivé, například výhru velké částky peněz nebo drahých dárků bez většího úsilí. Obzvláště ošemetné jsou transakce s kryptoměnami, jelikož podvodníci dělají vše pro to, aby nabídka vypadala věrohodně.
  4. Nesdílejte osobní údaje. Legitimní dárkové akce málokdy vyžadují citlivé osobní údaje předem. Buďte obezřetní při žádostech o poskytnutí údajů, jako jsou čísla bankovních účtů, hesla nebo čísla sociálního pojištění.

 

[1] Globální studie rizik IT bezpečnosti mezi spotřebiteli, výroční zpráva založená na průzkumu, který provedla společnost Kaspersky ve 14 zemích mezi 10.000 respondenty.

 

Zdroj: Kaspersky